Standard vilkår for nettleie og tilknytning er utarbeidet av Energi Norge og benyttes av nettselskaper i hele landet. Nettleievilkårene regulerer forholdet mellom oss som nettselskap og deg som kunde. Vilkårene gjøres gjeldende når nettkunder tilknyttes distribusjonsnettet.

Det er bedre å kontakte oss før forfall, i stedet for å vente til purring og eventuelt inkasso. Ved avtale før forfall av regningen vil det normalt være greit å få utsatt regningen i inntil en måned. I kontakt med oss må du oppgi ditt kundenummer, fakturanummer og beløpet som du ønsker utsettelse på. 

Har du mottatt en SMS fra Let’s pay med Alut AS som avsender? Den er helt trygg å åpne! 

Dette er en ny type elektronisk betalingsmåte til privatkunder fra oss via Let’s pay. Linken i meldingen gjør det lett å betale – du godkjenner betalingen gjennom noen få klikk. Fordelen med løsningen er at du slipper alt som heter KID og konto.  

Slik fungerer det: 

  1.  Du mottar SMS vedrørende din ubetalte faktura 6-9 dager etter forfall 
  2. Klikk på linken i SMS for å komme direkte til betalingsvindu hvor du kan betale fakturaen i sin helhet 
  3. Klikk på knappen “gå til betaling” og du kommer direkte til betalingsmetode.
  4. Velg betalingsmåten “betalingskort” eller “Vipps”.
  5. Fyll inn infoen vi trenger og trykk fortsett. Du får deretter bekreftelse på at betalingen er mottatt! 

Tenk på noe annet enn regninger! Med AvtaleGiro lar du banken ta hånd om betalingen av dine faste regninger. Enklere kan det ikke gjøres! 

Slipp å huske forfallsdatoer 
Med avtalegiro sørger banken din for at regningen betales automatisk på forfallsdato. Regningene betales i tide og du slipper purringer.

Varsling og kvittering 
Det kommer varsling i forkant av forfall, og kvittering for betalingen finnes på kontoutskrift og i nettbank. 

Tilgang til fakturaspesifikasjoner 
Via kontofon, nettbank og kontoutskrift har du full kontroll på betalinger fra din konto. 

Fremgangsmåte 
Neste gang du betaler en regning fra Alut AS i nettbanken din blir du spurt om du vil benytte avtalegiro. Avtalegiroavtale vil da opprettes i din bank. Du kan også inngå avtale om avtalegiro i nettbanken nå. Da får du bruk for eFakturareferansen som står på siste regning. 

Bruker du eFaktura, kommer regningen ferdig utfylt rett i nettbanken din, i stedet for i postkassen. Du kan bli varslet på e-post hver gang du får en ny regning. I nettbanken kan du betale, se eller printe ut regningene. Når du har betalt, oppbevares den der. I nettbanken har du alltid god oversikt både over ubetalte og betalte regninger. 

Slipp å taste KID-numre
Med eFaktura får du ferdig utfylte regninger. Dermed slipper du å taste KID-nummer, kontonummer og beløp. Alt du trenger er å betale regningen med noen få klikk. 

Betal hvor du vil, når du vil
Siden regningene kommer rett i nettbanken, er du ikke avhengig av postkassen din. Dermed kan du betale dine regninger hvor du vil, så lenge du har tilgang til Internett. Du kan også bestemme når du vil betale regningen, siden du selv må inn i nettbanken for å betale. 

Tilgang til fakturaspesifikasjoner
I nettbanken kan du med et klikk få opp fakturaspesifikasjonene til både ubetalte og betalte regninger. Dermed har du alltid full kontroll. Avtale om eFaktura gjør du i din nettbank.

Fremgangsmåte

For å få eFaktura må du gi en generell aksept for å være eFaktura-bruker i din bank. Dette omtales som «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura», avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. Med generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Dette betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å melde deg på mot de enkelte bedriftene.

Dersom det er enkelte bedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra, kan du enkelt reservere deg i nettbanken.